EENA, European Emergency Number Association, är en branschorganisation för nödorganisationer, systemleverantörer, forskare, politiker och andra som på något sätt arbetar med nödnummer. På konferensen träffas över 800 representanter från EENA:s medlemsländer i Spanien för att diskutera, samarbeta och nätverka.
Frågorna rör sig mellan att dela praktiska erfarenheter, arbetsvillkor, världsläget och könsroller – under de tre dagarna får deltagarna möjlighet att delta i uppemot femtio olika seminarier och föredrag.
Framtidens 112-tjänst
Men kanske är det en övergripande fråga som dominerar: den tekniska utvecklingen. Vilka möjligheter för den med sig? Vilka risker? Hur ser framtidens tjänster ut?
Benoit Vivier, chef över public affairs på EENA, håller med om att de tekniska frågorna kommer högt på dagordningen.
– Det handlar om övergången till IP-baserade nätverk som 4G och 5G, implementering av textkommunikation i realtid och nästa generations eCall. Vi kommer även att diskutera utmaningar relaterade till implementeringen av olika EU-lagstiftningar som påverkar nödkommunikation och användningen av ny teknik som AI och drönare. Slutligen kommer vi också att reflektera över tidigare händelser, som problemet med Android-telefoners design som ledde till många falska samtal under 2023, säger Benoit Vivier.
Inom SOS Alarm utforskas flera möjligheter att nyttja avancerad teknik som stöd i larmsamtalet, exempelvis med AI och maskininlärning. Målet är att förstärka vår förmåga, träffsäkerhet och effektivitet, men också att förbättra upplevelsen utan att ersätta den mänskliga hanteringen som är väsentlig i sammanhanget. Det pågår projekt inom ramen för EENA där SOS Alarm deltar avseende teknik som ska kunna selektera bort ljud och förstärka relevant tal.
– Genom partnerskapet med EENA och AI-projekten får vi tillgång till avancerad teknik som ger oss möjlighet att arbeta mer effektivt operativt och korta tiden till utalarmering samt att kunna göra kostnadsbesparingar för bland annat våra tolktjänster, säger David Ångell, Chef Tjänsteutveckling på SOS Alarm.
Mötet med människor viktigt
Konferensen fyller även ett annat syfte. Det handlar inte bara om att diskutera aktuella frågor som teknik och arbetsvillkor. För EENA är det minst lika viktigt att möta de människor som arbetar med nödnummertjänsterna och ta del av deras insikter och erfarenheter. Allt för att främja organisationer som SOS Alarm och dess internationella motsvarigheter.
– Vårt påverkansarbete innebär att noggrant övervaka och analysera de många lagförslag som regelbundet föreslås i Bryssel. I slutet av processen är det EENA:s roll att möta beslutsfattare och föra fram åsikter från nödtjänster och de personer som ringer 112. Deras åsikter ska höras och beaktas när nya lagstiftningar tas fram, säger Benoit Vivier.
Andra kan lära av Sverige
När han ska beskriva SOS Alarms bidrag till EENA:s arbete så understryker han vikten av att ha en nära kontakt med de som dagligen arbetar med nödnumret 112.
– I det avseendet är SOS Alarms bidrag mycket viktigt. EENA delar bästa praxis mellan yrkesverksamma inom offentlig säkerhet i Europa. Det är viktigt för oss att kunna räkna med organisationer som SOS Alarm för att dela deras erfarenheter med kollegor i Europa och bidra till kunskapsöverföring genom evenemang, webbinarier och dokumentation. På så sätt kan personer i andra länder lära sig av Sverige.
Ukraina delar erfarenheter
Kriget i Ukraina är också ett ämne som berörs under de tre dagarna och då med fokus på hur man får viktiga samhällstjänster att fungera under en pågående konflikt.
– Konferensen kommer att inledas med en presentation från hjälporgan i Ukraina, där de ska diskutera sina ansträngningar för att upprätthålla och till och med förbättra nödresponsen – trots Rysslands invasion. Vi förväntar oss en rad mycket intressanta sessioner, men hjärtat av konferensen handlar om nätverkandet mellan deltagarna. Vi ser fram emot att välkomna alla för att lära av varandra och utbyta erfarenheter. Jag är säker på att det kommer att vara givande för alla, avslutar Benoit Vivier.
Extra: Framtidens larmtjänster enligt Benoit Vivier
“Ny informations- och kommunikationsteknik leder till att alltmer data överförs till nödtjänsterna. Det ger stora möjligheter att bättre kunna hantera nödkommunikationen, men det medför också många utmaningar, som dataskydd och cybersäkerhet. Det är också viktigt att se till att data filtreras så att inte 112-operatörerna förses med för mycket information. Därför är det avgörande att diskutera de tekniska, operativa, juridiska, praktiska och moraliska implikationerna.”
Om EENA
EENA, European Emergency Number Association, är en icke-statlig organisation som arbetar för att förbättra säkerheten och tryggheten genom att utveckla effektiviteten hos nödnummertjänster världen över. Organisationen består av över 1500 medlemmar från nödtjänster i mer än 80 länder, samt forskare och lösningstillhandahållare. EENA fungerar som en plattform för samarbete och utbildning inom den offentliga säkerhetssektorn.
Läs mer om EENA