Smart passage - nyckeln till framtiden är digital
Genom vårt koncept för digital access, Smart passage, kan vi tillsammans med våra samarbetspartners Amido och Swedlock säkerställa en trygg lösning för inpassering för räddningstjänst och ambulans. Det ger en trygghet för dig, för oss och för samhällets resurser.
Ökad säkerhet med digital inpassering
Smart passage skapar maximal trygghet för våra kunder och partners. Den digitala inpaseringstjänsten riktar sig till räddningstjänsten, ambulansen och kunder som har sina automatbrandlarm kopplade till SOS Alarm. Behörigheten är aktiv under pågående larm och tas därefter bort. Vi ger tillträde men inga dörrar står olåsta. För att möjliggöra det integreras Smart passage i fastighetens befintliga passersystem och/eller smarta låscylindrar. En säker och snabb inpassering för räddningstjänst eller ambulans är inte bara kostnadseffektivt för fastighetsägaren. Det kan rädda både liv och egendom.
”Nyckelhantering för oss är en del av vår vardag. Vi har till och med haft en medarbetare som åkt runt och provat nycklar, och det är mycket som inte fungerar. Det skapar en osäkerhet att man inte har rätt nyckel och en frustration om man blir stående utanför. Då får vi börja resa stegar och undersöka innan vi kan bryta upp dörren.”
- Peter Karlsson, enhetschef, Solna brandstation
Temporär behörighet för inpassering
Smart passage bygger på att både fastigheter och räddningstjänstens fordon utrustas med teknik som möjliggör digital inpassering. På objektet anpassas det redan befintliga passagesystemet eller installerar man nytt, och i fordonet placeras en syncstation med tillhörande digital nyckel och passerkort. När larmet går tilldelas specifik behörighet för inpassering i både objektets passagesystem och i räddningsfordonet.
När räddningstjänsten når fram till byggnaden är behörigheten aktiv både på det specifika objektet samt kringliggande objekt med Smart passage installerat som räddningstjänsten kan behöva komma in i. Behörigheten är endast aktiv under pågående larm och stängs sedan av, vilket innebär att borttappade nycklar inte längre är ett problem.
Smidigare nyckelhantering för räddningstjänsten
Nyckelhantering är en utmaning som räddningstjänsten handskas med dagligen. Varje brandstation har ofta ett stort antal nycklar som måste hållas uppdaterade, vilket inte alltid fungerar. Det innebär att det finns en risk för att nyckeln inte fungerar när man kommer till ett objekt vilket kan skapa en ständig känsla osäkerhet kring nyckelhanteringen och fördröja insatsen.
Dessutom finns risken för borttappade nycklar, vilket är förenat med stora kostnader för att byta ut låsen. Med Smart passage undviker man tidskrävande och omständig administration av fastighetsnycklar.
Effektivare insats
Med den digitala behörigheten som administreras av SOS Alarm försvinner risken att räddningstjänsten och ambulansen blir stående utan att snabbt kunna komma in. Det är värdefull tid som kan sparas i en akut situation. Smart passage handlar om att skapa förutsättningar för att effektivisera insatsen vid en akut händelse.
Här hittar du vanliga frågor och svar om Smart passage.
Att ansluta sig som automatlarmskund
Om du inte har en installatör kan du antingen kontakta en installatör här eller ta kontakt med SOS Alarm på kundcenter@sosalarm.se