Hållbara mål och strategier – grunden för ett hållbart värdeskapande

Eftersom hela vår verksamhet handlar om att skapa hållbarhet utgör just hållbarhetsperspektivet en av grundstenarna i vår affärsplaneringsprocess.

Vår affärsplan utgår från ett hållbarhetsfokus – vi sätter inte specifika hållbarhetsmål utan vår affärsplan bygger på hållbara mål och strategier för att göra verksamheten och vår leverans hållbar – att bidra till ett hållbart värdeskapande.

Omvärldsanalyser, dialoger med intressenter och vår egen kunskap om verksamheten utgör grunden för den strategiska planeringen.

Utifrån detta har vi identifierat de aspekter som vi anser mest väsentliga för att vi ska bedriva en hållbar verksamhet och över tid upprätthålla förtroendet från allmänheten och från våra kunder. Det handlar om fyra områden som är kritiska för en långsiktig utveckling av vår verksamhet – områden som ligger till grund för vår affärsplan och våra strategiska mål – och sex områden där vi måste säkerställa efterlevnad.

 

Strategiska mål och kritiska områden

Vi har identifierat fyra områden som är kritiska för att vi ska kunna skapa trygghet och leverera tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle – områden som ligger till grund för vår affärsplan och våra strategiska mål.

Vi har en tydlig vision om att bidra till ett tryggare Sverige för alla. Det är också där vi allt väsentligt bidrar till ett hållbart samhälle. Oavsett vad vi levererar utgår vi alltid ifrån vår värdegrund och att rätt hjälp ska vara på rätt plats i rätt tid.

 

För att nå vår vision om att skapa trygghet har vi satt upp fem strategiska mål:

  • Vi måste bibehålla vårt höga förtroende hos allmänheten
  • Vi måste vara det självklara valet för våra kunder och samverkansparter
  • Vi behöver stolta och kompetenta medarbetare
  • Vi ska skapa innovativa lösningar som skapar mervärde
  • Vi behöver ta fram nästa generations IT-plattform

 

Dessa mål genomsyrar och påverkar allt vi gör och mest väsentligt för verksamheten är:

  • Långsiktiga kompetensförsörjning
  • Innovation och utveckling
  • Samverkan med kunder och partners
  • Vår tillgänglighet och tillförlitlighet

 

Sedan måste vi som alla företag säkerställa ett antal hygienfaktorer för att skapa hållbarhet. Det handlar om att säkerställa:

  • Ansvarsfulla inköp
  • Etiska och rättvis verksamhet och affär
  • Långsiktig ekonomisk och regulatorisk och ekonomisk stabilitet
  • Mindre negativ miljöpåverkan och bidra till att nå klimatmålet
  • Öppenhet och transparens
  • Stabilitet och säkerhet – säkerställa samhällsviktiga funktioner

 

Läs mer om våra grundkrav för en hållbar verksamhet här.

Läs mer

  • Det börjar med oss

    Vi vill bidra till en hållbar samhällsutveckling. Därför är miljöarbetet en naturlig del av vår verksamhet. Det gör vi genom att arbeta aktivt med klimat- oc...

  • De globala målen

    SOS Alarm och de globala målen för Agenda 2030.

  • Uppförandekod

    SOS Alarms uppförandekod ska fungera som vägledning för hur medarbetare, chefer, samverkansparter och leverantörer ska agera för att bidra till ett hållbart...

Senast uppdaterad